torsdag den 10. november 2011

Valg af MLM-selskab!

Virkeligheden er den, at det er de færreste netværkere, der strategisk har siddet og evalueret MLM-selskaber og produkter, før de besluttede sig.



Oftest vælger vi spontant, fordi en person vi har tillid til anbefaler produkter og selskab, og det intuitivt forekommer at være interessant.

Alligevel bør man gøre sig overvejelser om både MLM-selskab og produkter, sidstnævnte er omtalt i andet blog-indlæg.

Der kan være store og spændende udfordringer ved at netværke i et helt nyt MLM-selskab, og "first mover advantage" kan være fristende. Omvendt må man være indstillet på "børnesygdomme", ligesom man indlysende løber en risiko for at selskabet og produkterne ingen berettigelse har, eller ikke formår at stå distancen.

Jeg har to gange valgt nye selskaber, med unikke produkter og timing, enorme målgrupper og store fordele for disse. Uheldigvis er det et statistisk faktum, at nye MLM-selskaber ikke har store overlevelseschancer, og begge selskaber var ingen undtagelse. Selvom alt tydede på fortsat succes, klarede de den ikke, det ene selskab på grund af ejerkredsens uærlighed, det andet grundet ledelsens inkompetance.

I mit nuværende og tredie selskab, har jeg valgt et MLM-selskab der for længst har passeret de første kritiske 5 leveår, og som succesrigt har ekspanderet globalt. Kort sagt: denne gang har jeg prioriteret levedygtighed og bevist seriøsitet, men til gengæld givet afkald på pioner-fordelen, men også føromtalte "børnesygdomme". Det er som alt i verden en smagssag og en afvejning af fordele og ulemper.

Selskaber med dårligt omdømme, ejerkreds og ledelser med betænkelig historik bør nøje granskes og overvejes. Det er ærgerligt at lægge tid og kræfter i et useriøst selskab.

MLM-selskaber kan vurderes udfra mange parametre, her er nogle: alder, produkter, omsætning, vækst, distributørantal, global udbredelse, renommé, ledelse / ejerkreds samt deres synlighed, indtjeningspotentiale/payplan, website, intern politik, evne til at forny sig / udvikle nye produkter, samarbejdspartnere osv.

Forhåbentlig skal du netværke for dit valgte MLM-selskab i mange år, så prioriter dine ønsker og krav!