onsdag den 9. november 2011

Hvorfor vælger virksomheder MLM som forretningsmodel?

Forestil dig, at du som virksomhedsejer står med et unikt produkt der kan afsættes globalt. Hvad tror du det vil koste at markedsføre, sælge og distribuere dette produkt worldwide? Det er naturligvis astronomiske summer vi taler om, og naturligvis uden garanti for at markedsføringen resulterer i et overskud.

I traditionel markedsføring vil en fabrikant af et produkt typisk kontakte en eksportør, der henvender sig til importører i forskellige lande. Disse importører kontakter typisk grossister, der sørger for at få produkterne ud i detailbutikkerne, hvor kunderne omsider køber det. Her er altså mange led der skal tjene penge.

I MLM opbygges et netværk af kunder der indplaceres i en netværksstruktur, der kan have forskellig udseende fra selskab til selskab. Kunderne anbefaler firmaets produkter og forretningsmodellen fordi de selv har gode erfaringer med det. Vejen fra fabrikant til kunde er altså meget kort, og de sparede led og avancer til disse fordeles istedet ud til personerne i netværket.

Illustrationen herunder vises et forgrenet netværk, et såkaldt binært netværk, der naturligvis ikke har noget med pyramidespil at gøre. Pyramidespil minder om kædebreve, og er ulovlige over hele verden, fordi der ikke er produkter/services - det handler kun om at bytte penge. Enhver netværker står desuden i spidsen/toppen af sit eget netværk.



Vi mennesker anbefaler hele tiden oplevelser og produkter til hinanden, f.eks. en spændende film vi har set, en god restaurantoplevelse vi har haft osv., forskellen i MLM er bare, at vi belønnes for det.

Virksomheden der anvender MLM, kan således ekspandere globalt og betaler kun for opnåede resultater, altså når der er skabt produktsalg.

Kunderne der vælger at arbejde som uafhængige distributører, får typisk produkterne til reduceret pris.

En klar win-win situation, der sikrer MLM en fremtrædende plads som global forretningsmodel, og et velfortjent ry som det 21. århundredes forretningsmodel.